Jadikanlah Hikayat Burung Cendrawasih ke dalam objek cerpen

Pada kesempatan kali ini akan membahas Hikayat Burung Cendrawasih ke dalam bentuk cerpen

Hikayat Burung Cendrawasih

Sahibul hikayat telah diriwayatkan dalam Buku Tajul Muluk, mengisahkan seekor burung yg bergelar burung cenderawasih. Adapun akar usulnya bermula dari kaygan. Pada kebanyakan manusia lama yg bijaksana mengatakan ianya berasal dari syurga dan selalu berdamping dengan para wali. Memiliki kepala mirip kuning keemasan.

Dengan empat akup yg tiada taranya. Akan kelihatan sangat jelas sekiranya ber akup penuh adanya. Sesuatu yg sangat konkret perbedaannya adalah dua antena atau ekor yg panjang lokasi ekor belakang. Barangsiapa yg melihatnya pastilah terpegun dan takjub akan estetika dan kepelikan burung cenderawasih.

Amatlah sporadis sekali manusia memiliki burung cenderawasih. Ini kerana burung ini bukanlah berasal dari dunia ini. Generik mengetahui bahawa burung Cenderawasih ini cuma dimiliki oleh kaum saudara istana saja. Hatta mengikut sejarah, kebanyakan kerabat-kerabat istana Melayu memiliki burung cenderawasih. Mayoritas para peniaga yg ditemui mengatakan ia membawa tuah yg hebat.

Syahdan dinyatakan lagi dalam beberapa buku

Melayu lama, sekiranya burung cenderawasih turun ke dunia nescaya akan berakhirlah hayatnya. Dalam kata lain burung cenderawasih akan mati sekiranya menjejak kaki ke bumi. Namun yg pelik lagi ajaibnya, burung cenderawasih ini enggak hilang mirip bangkai binatang yg lain.

Ini kerana ia dikatakan cuma makan embun syurga sebagai makanannya.Harta bendaahan ia mengeluarkan bau atau wangian yg sukar untk diperkatakan. Burung cenderawasih mati dalam pelbagai keadaan. Ada yg mati dalam keadaan terbang, ada yg mati dalam keadaan istirahat dan ada yg mati dalam keadaan tidur.

berikut nilai-nilai yg terdapat pada Hikayat Burung Cendrawasih

  • Burung cendrawasih merupakan burung yg sangat cantik dan dianggap berasal dari syurga
  • Burung cendrawasih merupakan burung yg sangat langka, karena cuma dimiliki oleh pejabat istana, ditemukan lokasi Irian Jaya, dan sangat sulit ditemukan
  • Keunikan lain dari burung cendrawasih adalah mengeluarkan bau wangi yg sulit diungkapkan
  • Burung cendrawasih enggak bisa bertahan hayati dengan lama
  • Burung cendrawasih memiliki poly sebutan
  • Misteri akar asal ditemukannya burung cendrawasih ini belum pernah terbukti
  • Burung cendrawasih memiliki poly manfaat, sehingga bnayk dicari oleh orang-orang

Leave a Reply

Your email address will not be published.